REN-tur dag 4

Avslutning på Stanford University 
På studieturens siste dag besøkte vi Stanford University der vi fikk en serie små presentasjoner om Stanfords tanker om utdanning nå og i tiden som kommer.  

De forsker blant annet på professorens nye rolle i undervisningen. De forsker også på læringsprosesser generelt der digitale verktøy er en del av det, ikke hovedfokuset. De forsker også tverrfaglig der «Human Sciences» mikses med «Computer Sciences.» De har blant annet lært om betydningen av lærerkvalitet og hvor ulikt fordelt gode lærerkrefter er.

De har også funnet at få store undervisningsbolker er mer lærerike enn mange små.

 Teknologi og læring har blitt et hovedfokus på Stanford. Etter at Mooc’er har blitt litt mindre hypet har universitetet nå begynt å fokusere på hva fremtidens læringsarenaer bil bli. Hvordan skal Stanford tilpasse seg folks ulike læringsperioder i løpet av et liv og hvordan skal de tilpasse seg mange ulike læringsbehov.

De jobber med blant hvordan å strukturere undervisning og skoler i seg selv med utgangspunkt i design-metodikk der de faktisk lærer barn noe hacking for å lære dem å eksperimentere.

Noe av det spennende med besøket ved Stanford var at de åpenbart er ekstremt vare for de raske endringene som kommer, hvilke muligheter teknologi gir for ny pedagogikk og læring, hvordan dette endrer rollene til for eksempel forelesere. De jobber tett på spillindustrien og er veldig bevisste på hvilke konsekvenser teknologi har for utforming av innhold og metode.

Formen på møtet med Stanford var veldig givende. De stilte  med et stort panel av eksperter innen læring og teknologi og læring fra flere fagfelt (læring og undervisning, matematikk, sosiologi for å nevne et par). Den givende samtalen er noe vanskelig å summere, men det ble veldig klart at Stanford er et meget viktig universitet å følge i denne sammenhengen.

Schuchi Grover, Eric Bettinger, Keith Devlin og Susie Wise fra Stanford University (samt bakhodet til Martha Russell). Ronny Reitan og Rune Haagensen fra REN.

Stanford imponerte fordi de i større grad enn Berkeley har observert tendenser i utdanningssektoren og læringsfeltet og handler strategisk deretter. De dokumenterer både egne undervisningsforsøk og andres gjennom publikasjoner, de driver dette på flere felt og innen ulike fagområder og samarbeider med flere andre land, ikke minst Norge og Finland. Legg til et vakkert og svært velholdt campus så kan man trygt si at det oste kvalitet av hele universitetet.

Reklamer

Om Jan Frode Hatlen

Førsteamanuensis i historie ved Institutt for historiske studier, NTNU.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s