REN-tur dag 3 

Besøk hos Google!

img_0943
På dag tre fikk vi besøke selveste Google hvor vi fikk et innblikk i Googles Education programme hvor de jobber og forsker på både læring, kursing og teknologi. Dette ble presentert av Maggie Johnson på Googles utdanningsavdeling. For sju-åtte år siden gikk de over til apper og skybasert teknologi som fikk et raskt gjennombrudd. Nå har de Google classroom som et en større pakker som binder appene sammen. Ofte lager de produkter for næringsliv som ender opp i utdanningsfeltet. De har mange programmer for Computer Science som for eksempel lærer barn koding.

Et sentralt problem Johnson snakket om var The pipeline problem. Dette handler om at det er et økende behov for folk innen Computer Science og at de potensielle arbeidstakerne faller fra underveis. Veldig mye av aktiviteten til Google handler om å styrke feltet og sikre rekruttering til bransjen på sikt. De utvikler derfor programmer og kurs for barn, studenter og faglærere for å støtte læring.

Noen av disse kursene er for barn ned i 10-årsalderen og øker deltakere med flere tusen brukere hver uke. Behovet for koding og programmering i skolen er stort og Google jobbet mye med å få dette inn i skolen med flere program og kursopplegg.

Deretter fikk vi en introduksjon til Chris Stephenson fra CS Education ved Google på videomøte – som ironisk nok ikke fungerte! Hun snakket mer om de ulike prosjektene som de jobber med for å øke tilgjengeligheten til Computer Science for studenter.

Blockly er et viktig program for dem i denne sammenhengen. Det er et web-basert program for visuell programredigering.

De trenger mange flere folk på feltet i fremtiden og de har sett at mange kvinner og minoriteter faller fra og de ønsker å legge til rette for undervisning på høyere nivå som er mer aktiverende slik at flere av disse kommer videre i feltet.

Så fikk vi presentasjoner av Robyn Im om course builder der man kan skape et onlinekurs, som gir analyser, er open source, kan ha ubegrenset antall studenter, gratis og man betaler bare for hosting og man får beholde sin egen logo og profil osv. Det er lett å bruke, gir mange analyser og bruker YouTube og Googles app motor. Noen av de som har brukt denne er Stanford og Humboldt i Berlin.

Robyn Im, Programme Manager, Google

Noe av de erfaringene de har gjort er at aktiviteter er veldig viktig. Videoer bør være mindre enn fem minutter. Studenter trenger online communities i tillegg til kurs-stoff. Læringsmål og fullføring av kurs er ikke så interessant lenger. Deltakere på Googles kurs vil som regel bare lære en eller to ferdigheter og når de har lært disse dropper de ut.

De har også en funksjon som heter skill mappe som viser både hvilke ferdigheter som er viktige for å oppnå noe, hvilke man som elev sliter med, noe lærerne også får innsikt. Dette kan støtte begge parter i å lage strategier for veien fremover.

Google course builder

Skill map som viser veien fra mindre ferdigheter for å oppnå en større, mer kompleks ferdighet

Deretter hadde vi et Leslie Yeh Johnson som leder Googles University Relations -kontor. De finner og finansierer prosjekter innen akademia som de finner interessante. Google driver en stor og aktiv forskningsavdeling og de tilbyr forskningsstipender som studenter innen siv.ing.-utdanningene bør være klare over.

SBI – SRI

Etter Google besøkte vi Strategic Business Insights – SRI International (Stanford Research Institute) som er et et forsknings- og innovasjonssenter. De inviterte til en samtale om utdanning og læring. Vi ble tatt imot av Eilif Trondsen som kom til USA for å være der ett år, men ble værende.

Eilif Trondsen, SRI

Trondsen fikk opp øynene for teknologi og læring allerede for 25 år siden. Han begynte et prosjekt om «Learning on demand» som gikk i ti år, med et hovedfokus på «corporate learning.»

I år 2000 satte de opp SBI som ser etter tidlige signaler på endring. Det som får deres interesse er overraskende avvik som de tror kan slå an i større omfang.

Stanford og SRI har lange tradisjoner for læringsforskning og forskning på læringsteknologi der Mitchell og Pea har vært sentrale. De har nå etablert Vice-Provost for Teaching and Learning (tidligere Online Learning) der de nå understreker at det som foregår i digital læring har konsekvenser for all læring. Noen trender kan finnes i Inside Higher Education. Eilifsen tror at hele utdanninger kan forvitre på noen områder der folk tar mikro- eller nanograder i ulike ferdigheter og så får opplæring i en bedrift som sertifiserer.

Reklamer

Om Jan Frode Hatlen

Førsteamanuensis i historie ved Institutt for historiske studier, NTNU.
Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s