REN-tur dag 1, del 2

Nå har jeg endelig fått satt føttene mine på ærverdige Berkeley campus og det er vanskelig å ikke bli imponert over et kjempestort campus for 36000 studenter, 27 bibliotek og mange flotte bygg for studenter og undervisning. Studentene har forøvrig 1000 foreninger her!


Overalt ser man aktive studenter som leser eller er engasjerte på stands o.l. for saker de brenner for. 

 Det var veldig interessant å høre hvor tett studentene kobles på pågående forskningsprosjekter. Det kan kanskje være lettere her hvor størrelsen på prosjekter virker å være gjennomgående store, men det er uansett noe å tenke på for oss på NTNU Dragvoll også.

 Så fikk vi et foredrag fra Educational Technology Services som er en teknisk assistanse for forelesere og studenter med et eget LMS. De er også på vei over til digital vurdering, i likhet med norske institusjoner.

Erfaringene som Berkeley har med innføring av teknologiske plattformer for undervisning var velkjente. Det koster tid og energi å endre praksiser innen undervisning og vurdering. Berkeley har en tydelig politikk på at ansatte ikke skal tvinges inn i ny teknologi og nye plattformer, men oppfordres og støttes inn i dem. For min del var dette godt å se, det er nok den kloke tilnærmingen.

Avslutningsvis fikk vi et engasjert foredrag av Trond Petersen som er Vice Dean og professor her.

Petersen ga et veldig spennende og morsomt kåseri om det amerikanske utdanningssystemet. Det ble for innholdsrikt til å gjengis her, men at amerikanske universiteter er gode, har mange dyktige studenter og forskere og at de disponerer helt vanvittige ressurser er hevet over enhver tvil. At Petersen har lyktes så godt på et så stort og prestisjetungt universitet fremstår ble også ganske forståelig.

Alt i alt har første dag vært veldig givende og jeg har faktisk lært mer enn jeg trodde jeg skulle gjøre.

Personlig kunne jeg hatt en hel dag på Berkeley og jeg har veldig lyst til å komme tilbake på et besøk til Institutt for historie for dette er jo et toppuniversitet og det var spennende å gå i sporene etter studentaktivistene på 60-tallet.

Reklamer

Om Jan Frode Hatlen

Førsteamanuensis i historie ved Institutt for historiske studier, NTNU.
Dette innlegget ble publisert i Læring. Bokmerk permalenken.

1 svar til REN-tur dag 1, del 2

  1. Tilbaketråkk: Hvorfor er gruppearbeid relevant i humanistiske fag? | Jan Frode Hatlen

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s