REN-tur dag 1, del 1

Jeg er på studietur med Research and Educational Network som organiseres av hovedpartner Innovasjon Norge. Deltakerne kommer fra ulike partnere og samarbeidspartnere, som kunnskapsavdelinger i Utenriksdepartementet, IKT-bedrifter, Statoil, NTNU og Høgskolen i Oslo og Akershus. Selv om reisemålet varierer pleier disse turene å legges til San Fransisco.

I dag er det oppstart på det offisielle programmet. I løpet av uken skal vi møte ulike bedrifter og universiteter som jobber med e-læring i ulike sammenhenger. Etter en generell velkomst av leder for Innovasjon Norges avdeling her og Norges generalkonsul i Vest-USA, begynte de første presentasjonene.

Lisbeth Smestad fra Innovasjon Norge


Saba

De første presentasjonene fant sted på hotellet vårt (som forøvrig er et godt eksempel på det skyhøye prisnivået i området). Saab var først ut og ble presentert av Nag Chandrashekar, VP for Product Management. Saba er en Learning Management-utviklingsbedrift.


Saba er et mellomstort Learning management-firma med en omsetning på omkring 140 millioner dollar. De har kunder i alle sektorer i hele verdensdeler. Dell, Cisco, IBM og Hilton for å nevne noen kjente kunder blant flere tusen. Saba fokuserer spesielt på talent og intelligens og fokuserer på enkeltmennesker. Systemet til Saba er mer rettet mot læring i bedrifter og ferdigheter. Disse skiller seg fra de som er rettet mot akademisk læring.

Chandrashekar var spesielt opptatt av læring og at vekten legges nå på involvering (engaging, involving). En viktig trend nå er at læringssystemer må være enkle og selvforklarende. Det er viktig i en tid der mange ønsker å lære selv.

Involvering innebærer ifølge Chandrashekar en bottom-up-holdning til læring der initiativ til læring skjer fra brukere først. Sabas system fokuserer på det sosiale, som diskusjonsforum og muligheten til å diskutere og stille spørsmål til materiale som lastes opp. Systemet ligner på Facebook og er sky-basert.

Fokuset til Saba ligger veldig på det sosiale og de ønsker at læringen skal være underbevisst og passer slik sett kanskje dårlig på utdanningsfeltet. Likevel var det flere aspekter ved tilgjengeligheten og hvor lett det er å kommentere og diskutere innhold som er relevant for oss i utdanningsområdet også. Brukere kan for eksempel følge hverandre noe som kan føre til at brukere også kan lære av hverandre.

Utover egennytten av Chandrashekars innlegg var det egentlig mest interessant å høre og se hvor betydningsfullt læring anses i næringsliv også, og hvor mye ressurser de bruker på læring hos ansatte som tross alt ofte har en utdannelse fra før.

Edcast

Andre bidrag kom fra Edcast som er et selskap knyttet til Stanfords gründerhub StartX.

Edcast
Edcast er et kunnskapsnettverk. Innovasjon går så fort at det kan være krevende å holde tritt med all informasjon og kunnskap. Å bruke et sosialt nettverk er viktig for å sile ut irrelevant informasjon og finne den gode relevante. Edcast ble grunnlagt for å lage et «kunnskaps-Facebook.» De fokuserer på «peer to peer learning» og formidling fra ledere fra hele verden, særlig på video.

Edcast tilbyr også universiteter å sette opp sites og Moocs og gjør dette for mange av de største universitetene i verden. Det var litt vanskelig å se ved første blikk om NTNU bør inn på en slik løsning, men tanken om å samle så mye kunnskap i et sosialt nettverk er uansett attraktiv.

Reklamer

Om Jan Frode Hatlen

Førsteamanuensis i historie ved Institutt for historiske studier, NTNU.
Dette innlegget ble publisert i Læring. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s